BALETSKA BAJKA PINOKIO

BALETSKA BAJKA PINOKIO

U okviru obrazovnog procesa kod dece Igra zauzima značajno mesto. Ona se u Srbiji uči, pre svega klasičan balet, u osnovnim i srednjim baletskim školama, zatim na Institutu za igru i privatnim studijima sa programima različitih igračkih stilova, u letnjim školama igre, dečijim vrtićima itd. Posebno mesto u ovom procesu ima pozorišna baletska predstava za decu. Ona je poseban teatarski događaj u kojem su igra, muzika, priča i svi drugi elementi predstave prilagođeni dečijoj zrelosti i njihovim mogućnostima da prihvate ponuđeno umetničko delo.

Balet SNP-a osnovan je 1950. godine, a u periodu od 1972. od 2017. priredio je osam baleta za decu predškolskog i školskog uzrasta. Taj mali broj predstava u periodu od 45 godina dešavao se i sa većim vremenskim intervalima, možda u nedoumicama ili nemogućnostima da se predstava za mlade favorizuje repertoarskom politikom baleta ili pozorišne kuće u celini. Ipak se 28. aprila ove, 2018. godine, dogodio balet Pinokio. Muziku je za ovo delo komponovao Nodar Viktorovič Čanba, ruski kompozitor, zaslužni umetnik Abhazije-Ruska Federacija. Libreto i koreografiju je prema romanu „Pinokijeve avanture“ Karla Kolodija ostvario Dragan Jerinkić, stalni koreograf SNP-a.

U baletskoj postavci Pinokio je jedna nova priča, ona je u stvari san stolara Đepeta o doživljajima drvenog lutka koga je sam stvorio. U koreografskoj fantaziji o vragolastom dečaku učestvovao je ceo ansambl novosadskog Baleta. Bajkovita atmosfera predstave nizala je životne događaje, trenutke sreće, tuge, ljubavi… Nizale su se i igre klasičnog i karakternog stila sa puno pantomimskog, komičnog i dramskog sadržaja što je ovaj scenski događaj činilo dopadljivim i zabavnim.

IMG_0264a_resizeA-Naojuki-Acumi

Nosioci glavnih uloga: Pinokio-Naojuki Acumi, Đepeto-Milan Lazić, Plava vila-Katarina Kljajić, Cvrčak-Teona Radanović, Rozaura-Milena Krkotić, Lisac-Samjuel Bišop, Mačak-Aleksandar Bečvardi i drugi, dominantno su, kako igrom tako i glumačkim ostvarenjima, pružili pun doživljaj i užitak mnogobrojnoj publici. Uz solistička ostvarenja ansambl Baleta je punom energijom i dobrim igračkim tonom doprinosio ostvarenju Đepetovog sna.

Koreografija Dragana Jerinkića i muzika Nodara Čanbe proistekle jedna iz druge, rečito govore o dugoj i plodonosnoj saradnji dva umetnika. Čitko i jasno koreografsko pismo Dragana Jerinkića plod je njegove dugogodišnje prakse u osnovi oformljene ruskom vaganovskom Školom. Zato je akademičnost kombinacija, u sklopu celokupnog koreografskog dela, bila vodilja uspešnosti bajke o Pinokiju.

Orkestrom novosadske Opere i Baleta dirigovao je Aleksandar Kojić, budno prateći muzičku misao kompozitora i igru baletskog ansambla na sceni. Kostimi talentovane i iskusne Mirjane Stojanović Maurič zasijali su bogatim koloritom, izborom materijala i odgovarajućim kostimima likova iz Đepetovog sna. Scenografija, svetlosni štimunzi, scenske animacije, igre u Cirkusu, Pozorištu lutaka, čarobno plavetnilo Morskog kraljevstva, meduze, školjke i ogromni kit bili su samo deo dobro zamišljenog i kreiranog umetničkog posla.

Pinokio je delo iskusnog tima umetnika, stvaralaca koji su zajedničkim nastojanjima ostvarili celovit pozorišni događaj, zadovoljili dečiju znatiželju i podstakli njihovu maštu u razmišljanju i prosuđivanju Pinokijevog života, jednog od junaka njihovih bajki.

Autor Ksenija Dinjaški

Fotografije S. Doroški

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *