RAZGOVOR: ISABEL JOLLY
Priliko boravka u Lisabonu (Porugalija) i učešća na prvom ovodišnjem zasedanju RESEO-a, evropske organizacije koja se bavi obrazovanjem mladim i stvaranjem nove publike za umetnost igre i opere, urednici CTEПART-a razgovarali su izvršnim direktorom te organizacije Isabel Jolly.
Vratićemo se u period nastanka RESEO-a, kada, na čiju inicijativu i s kojim ciljem je osnovan?
I.J: RESEO je osnovan 1996. godine na inicijativu Bernarda Fokrula (Bernard Foccroulle), u to vreme direktora pozorišta La Monnaie u Briselu. On je upravo tada osnovao Odeljenje za obrazovanje u svom pozorištu i imao je snažnu evropsku viziju da će povezivanje njegovog odeljenja s drugima u Evropi (nekih i iskusnijih), predstavljati prednost. RESEO je počeo s četiri operske kuće koje su se okupile za jednim stolom i porastao je čak na 95 članova u 22 zemlje! Danas, ova mreža nije samo namenjena za operskim kućama, već i plesnim kompanijama, muzičkim festivalima, malim operskim i plesnim kompanijama, pojedincima kao što su novinari, istraživači… Zapravo zasve one koji žele da opera i ples budu pristupačni novoj i široj publici!
Mnogo godina nalazite se na čelu organizacije, i nailazili ste ne samo na odobravanje, razumevanje i pomoć, već i na osporavanje. Šta je bilo najteže?
I.J: Počela sam da se angažujem u RESEO mreži 2002. godine. Angažovali su me zbog mog znanja o evropskim institucijama. Pre toga, radila sam dugi niz godina u Evropskoj komisiji i parlamentu, i tako sam stekla iskustvo i znanje kako je moguće obezbediti finansijska sredstav za organizaciju kao što je RESEO.
Znala sam malo i o operi i umetničkoj igri, i bilo mi je jasno da svi građani imaju pravo pristupa umetnosti, jer to nije samo osnovno pravo, već i važna dimenzija u svačijem životu. Osećala sam da mogu da pomognem pri stvaranju demokratskijeg pristupa.
Podrška RESEO članova je oduvek bila velika, od samog početka su mene prihvatili i moje znanje. Članovi mreže me snabdevaju informacijama o operi, plesu i obrazovanju: oni su stručnjaci a ja sam tu da ih podržim tako što ću povezati ljude, da bi mogli da ostvare najbolje projekte i najuspešnije aktivnosti.
Svaki početak je obeležen euforijom koja se tokom vremena pretvara u entuzijazam, a znatno docnije u čist profesionalizam. U kojoj od tih faza se odvija Vaš sadašnji rad?
I.J: Nadam se da ću uvek biti profesionalac – entuzijasta!
Posmatrano iz daljine sve izgleda lako, zabavno, a pre svega opravdano, kako to postižete?
I.J: Retko sam pod stresom, to je moja priroda. Uvek vidim rešenje, a ne probleme i moja ljubav prema životu vodi me u pravom smeru. Izuzetno verujem u članove mreže (i ljude uopšte), koji su veliki profesionalci, strastveni kada je u pitanju umetnost i uvek žele da podele svoju strast sa što je moguće širim auditorijumom. Pratim njihovu stručnost i gledam gde mogu da pomognem, na fleksibilan i neupadljiv način.
Uloga izvršnog direktora veoma je odgovorna i podrazumeva neprestanu kreativnost i organizacionu sposobnost; kako uspevate da savladate te zahteve?
I.J: Kreativnost dolazi iz same oblasti: nije teško biti inspirisan u okviru tako dinamične mreže u kojoj ideje teku sve vreme. Lovim suštinu onoga što vidim, čujem ili pročitam i to ponovo investiram u svoj rad. Dosta putujem, pa je i to način održavanja visokog nivoa energije i radoznalosti.
Ja sam majka troje dece i dobra organizacija je pitanje opstanka ove osnovne institucije života.
Da li za Vas dan traje 2×24 časa?
I.J: Još uvek imam vremena za prijatelje, porodicu i … sport.
Nemam problema da postavim ograničenja. Mislim da treba da predstavljam primer za članove, od kojih su najviše zastupljene prezaposlene žene.
Nećete zameriti jedno intimno pitanje, šarmantna ste i mlada žena, ima li pored brojnih obaveza mesta za lični život?
I.J: Naravno, moj privatni život je ključ moje ravnoteže i ne bih mogla da ostvarim uspeh u onome što radim bez pomoći svoje porodice.
Iza vašeg stalnog osmeha ne može se naslutiti napor koji je neophodan da bi sve konce držali u svojim rukama; otkrite nam tajnu?
I.J: Sve je unapred dobro pripremljeno i, naravno, moja obaveza je da stvari uradim najbolje što mogu. Tako, na primer, pre konferencije ulažem puno snage, vremena i energije, ali jednom kada konferencija počne, opustim se i pokušam da uživam u trenutku. Bitno je da ne želite da kontrolišete sve, jer najlepše stvari u životu dolaze iz neočekivanih momenata. I obično, ako ste opušteni, problemi počnu sami da se rešavaju.
Koliki je profesionalni tim Reseo i kako je organizovan?
I.J: Poslednjih 12 godina, RESEO tim su činile dve osobe, sa studentima koji svake godine dolaze na šestomesečnu praksu. Ali, od sredine maja, moja koleginica Katarina Hajdi morala je da napusti mrežu zbog finansijskih razloga. Teško je izgubiti kolegu, ne samo zbog deljenja obimnog posla, već uglavnom zato što je sjajno razgovarati o poslu i podeliti mišljenje s kolegama.
I dalje se nadam da bi mogli da zaposlimo nekoga u 2016, jer ne volim da radim sama. Upravni odbor mi mnogo pomaže: sastajemo se redovno i uvek mogu da ih nazovem kad je potrebno. Oni su mi velika podrška.
Kako se finansiraju delatnosti RESEO i da li uspevate da se izborite s opštom finansijskom krizom?
I.J: Mrežu finansiraju članovi, kroz članarinu. Takođe se prijavljujemo na konkurse za evropske fondove. Trenutno dobijamo sredstva preko jednog Erasmus+ fonda za kreativne projekte koji povezuje nauku i operu (CREAT-IT).
Kriza nas primorava da se koncentrišemo na prioritete, što je vrlo interesantan, ali izazovan proces.
Tema kojom se RESEO bavi ove godine je razvijanje i podsticanje interesa kod dece od 0 do 3 za operu, muziku i igru, šta je sledeća tema?
I.J: Naša sledeća konferencija će biti u Komu (Italija) od 15. do 17. oktobra. Usredsredićemo se na projekte i aktivnosti koje sprovode RESEO članovi širom Evrope da bi povezali operu i igru s školama: kako se povezati i obučiti nastavnike i profesore kako podstaći decu da igraju i pevaju? Kako umetničke organizacije mogu da organizuju takve aktivnosti u školama?
Svi su dobrodošli na konferenciju! Informacije se mogu dobizti na www.reseo.org
Ukratko Reseo je…?
I.J: Mreža za obrazovanje o operi, muzici i igri (The Network for Opera, Music and Dance Education), ali pre svega lanac ljudi koji strastveno vole umetnost i žele da je podele sa ostatkom sveta!
Ukratko Isabel Jolly je?
I.J: Stidljiva, ekstrovertna osoba, zaljubljena u život!